Αρχείο (2005-2011)

Βιβλιοθήκη Παναγιώτη Κουσαθανά

Η «Βιβλιοθήκη Παναγιώτη Κουσαθανά» συνεχίζοντας για τρίτο χειμώνα τις «αποσπερίδες» της με αναγνώσεις, αφιερώματα σε συγγραφείς, μουσικούς και καλλιτέχνες, προβολές έργων-σταθμών του παγκόσμιου κινηματογράφου και άλλες ενδιαφέρουσες εκπλήξεις με αριστουργήματα της τέχνης και δυσεύρετα ντοκουμέντα για τους φίλους και τους ενδιαφερόμενους


ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΣΑΘΑΝΑ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
(Τηλ. 22890-22646 / Δευτ. Τετάρ. Παρασκ. 17.30΄-20.30΄))
Γ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΠΕΡΙΔΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 2009-2010

Η «Βιβλιοθήκη Παναγιώτη Κουσαθανά» συνεχίζοντας για τρίτο χειμώνα τις «αποσπερίδες» της με αναγνώσεις, αφιερώματα σε συγγραφείς, μουσικούς και καλλιτέχνες, προβολές έργων-σταθμών του παγκόσμιου κινηματογράφου και άλλες ενδιαφέρουσες εκπλήξεις με αριστουργήματα της τέχνης και δυσεύρετα ντοκουμέντα για τους φίλους και τους ενδιαφερόμενους για πνευματική τροφή εγκαινιάζει την πρώτη τριπλή αποσπερίδα τής Γ΄ Περιόδου στις 15 και στις 29 Νοεμβρίου και στις 13 Δεκεμβρίου του 2009, πάντοτε ημέρα Κυριακή, στις 7 μ.μ. (ακριβώς!). Θ’ αρχίσομε και πάλι –με τι άλλο;– με Μουσική («Μουσικήν ποίει…»). Μ’ ένα τριπλό αφιέρωμα σε μιαν από τις καταπληκτικότερες ορχήστρες της εποχής μας, που έχει κυριολεκτικά αναποδογυρίσει τα έως τώρα δεδομένα στον χώρο της ερμηνείας έργων κλασικής μουσικής. Πρόκειται για την Ορχήστρα Σιμόν Μπολιβάρ της Νεότητας της Βενεζουέλας, των ανέστιων παιδιών και νέων αυτής της χώρας, που ένας φωτισμένος, μικρός το δέμας αλλά γίγαντας στην ψυχή ʼνθρωπος, ο Antonio Breu, τους περιμάζεψε εδώ και περίπου 35 χρόνια από τους δρόμους των μεγαλουπόλεων, τους έμαθε μουσική και τους έκανε μουσικούς διεθνούς ακτινοβολίας γλυτώνοντάς τους από το ζοφερό μέλλον που διαγραφόταν για τη ζωή τους.

Στην πρώτη αποσπερίδα μας θα παρακολουθήσομε πρόβες και διδασκαλία της ορχήστρας από τον διευθυντή της στη μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστημίου του Saltzburg κι αμέσως μετά μιαν από τις εντυπωσιακότερες εκτελέσεις του υπέροχου Τριπλού Κονσέρτου για βιολί, πιάνο και βιολοντσέλο του Ludwig van Beethoven (1770-1827). Το ανυπέρβλητης κλασικής ομορφιάς αυτό έργο του συνθέτη διακρίνεται για την αισθαντικότητα, τη λελογισμένη χρήση των προρομαντικών στοιχείων, αλλά και την έντονα διονυσιακή χροιά σε ορισμένα περάσματά του, τα οποία στην κορύφωσή τους θυμίζουν… μυκονιάτικο πανηγύρι: τα βιολιά μεταμορφώνονται σε σαμπούνες, οι μελωδίες της ορχήστρας και οι ανταπαντήσεις των τριών σολιστικών οργάνων με συνδετικό κρίκο το πιάνο γίνονται ναζιάρικα πεισματικά λειανοτράγουδα εξαιρετικής ευρηματικότητας… Οι νέοι μουσικοί της ορχήστρας με τον εμπνευσμένο διευθυντή τους Gustavo Dudamel ερμηνεύουν το έργο με την ορμή των νιάτων τους, αλλά και με τη σοφία της τεχνικής κατάρτισής τους. Όσοι πιστοί προσέλθετε καλοδεχούμενοι! Προβλέπεται μια βραδιά έκστασης!

Η επομένη αποσπερίδα στις 29 Νοεμβρίου 2009 θα είναι αφιερωμένη στο «θαύμα» της ίδιας ορχήστρας: θα παρακολουθήσομε ένα άλλο σημαντικό έργο, τις Εικόνες από μια έκθεση του Modest Mussorgsky (1839-1881) στην εντυπωσιακή ενορχήστρωση του Maurice Ravel (1875-1937), αλλά και στην αρχική μορφή του για σόλο πιάνο. Όταν με το καλό συναντηθούμε, θα πούμε πολλά γι’ αυτή τη σπουδαία μουσική, όπως και για την τελευταία αποσπερίδα μας για το 2009 (13 Δεκεμβρίου) κατά την οποία σκοπεύω να σας γνωρίσω από πιο κοντά τους μουσικούς αυτών των τριών πρώτων αποσπερίδων μας, αλλά και τον ʼνθρωπο που τους δημιούργησε σχολιάζοντας και παρακολουθώντας συγχρόνως τη θαυμάσια ερμηνεία τους στην περίφημη Τρίτη Συμφωνία («Ηρωική») του Beethoven…

Τις δυο Κυριακές του Ιανουαρίου του 2010, 10 και 24 του μηνός, (7 μ.μ. πάντοτε), θα τις αφιερώσομε στον σχολιασμό και την παρακολούθηση μιας κινηματογραφικής ταινίας που αποτελεί κορυφαία, ίσως την κορυφαία στιγμή της έβδομης τέχνης (παράλληλα με τον Ιβάν τον Τρομερό και Το θωρηκτό Ποτέμκιν του Eisenstein, τον Αντρέι Ρουμπλιόφ του Tarkovsky και την ανεπανάληπτη Ηλέκτρα του δικού μας Μ. Κακογιάννη την οποία παρακολουθήσαμε το 2008). Πρόκειται για τον Hamlet του W. Shakespeare (1565-1616) σε σκηνοθεσία του Grigori Kozintsev (1964) ερμηνευμένον με ανεπανάληπτο τρόπο από τον σπουδαίο Ρώσο ηθοποιό Innokenti Smoktounovski. Η ταινία έχει ντυθεί με την εξαιρετική μουσική που έγραψε αποκλειστικά γι’ αυτήν ο Dmitri Shostakovich (1906-1975). Παρά τις πολύχρονες προσπάθειές μας δεν είχαμε καταφέρει να εντοπίσομε την ταινία και να την αγοράσομε με ελληνικούς υπότιτλους εντός ή εκτός Ελλάδος. Παιδευτήκαμε, λοιπόν, επί δυο χρόνια για να τα καταφέρουν φίλοι της «Στέγης» να περάσουν και να συγχρονίσουν λέξη λέξη και γραμμή γραμμή σ’ αυτήν ελληνικούς υπότιτλους και τελικά τα καταφέραμε κερδίζοντας την ευγνωμοσύνη των Ελλήνων θιασωτών του καλού κινηματογράφου. Η ταινία θα προλογιστεί και θα σχολιαστεί, κατά τα ειωθότα. Την Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010 θα παρακολουθήσετε μια αρκετά καλή κόπια με τους ελληνικούς υπότιτλους και την Κυριακή 24 Ιανουαρίου θα προβληθεί μια άλλη εξαιρετικής ποιότητας αυτή τη φορά κόπια που αγοράσαμε από τη Γαλλία και καταφέραμε να της περάσομε και αγγλικούς (δυστυχώς, όχι ελληνικούς σ’ αυτήν) υπότιτλους. Συμβουλή: παρακολουθήστε οπωσδήποτε και τις δυο προβολές (δεν είναι αρκετές!) για να μπορέσετε να ευχαριστηθείτε διπλά αυτό το μοναδικό έργο τέχνης.

Στα επόμενα σχέδιά μας για τις αποσπερίδες μας προγραμματίζονται αφιερώματα: α) Στη γιαπωνέζικη ποίηση της φόρμας του χάι-κου και στην επίδρασή της στην ελληνική ποιητική παραγωγή· β) στον σημαντικότατο ρόλο και την καταλυτική συμμετοχή των περίφημων τραγουδιστών castrati στην baroque μουσική του 18ου και του 19ου αιώνα· γ) στην προβολή της ταινίας (Thomas) Becket του Glenville, βασισμένο στο θεατρικό έργο του J. Anouilh (1964, P. O’Toole και R. Burton· περάσαμε και περνούμε άλλη μια οδύσσεια για να βρεθεί στο εξωτερικό το DVD, ν’ αγοραστεί και κατόπιν να ενσωματωθούν και σ’ αυτό ελληνικοί υπότιτλοι· πιστεύομε να τα καταφέρομε πάλι)· δ) σε τρεις άγνωστους και αμετάφραστους στην Ελλάδα ταξιδιώτες από τη Σκωτία, την Αμερική και τον Καναδά (1810, 1961, 1980, αντιστοίχως), που επισκέφτηκαν τη Μύκονο και μας άφησαν σημαντικότατες (και ιλαροτραγικότατες) μαρτυρίες γι’ αυτήν· μάλιστα για πρώτη φορά έχομε πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες (1810) και για το «Καλό μας Χωριό με τις πρασινάδες», την Ανωμερά, πληροφορίες που αποδεικνύουν γι’ άλλη μια φορά ότι μέσα στην αλλαγή των ανθρωπίνων ίσως και να μην αλλάζει τίποτα…· ε) στη Maria Callas· στ) σε μια σειρά από όπερες (G. Verdi: Otello και Rigoletto, G. Puccini: La Bohème, G. Bizet: Carmen…). Και σε άλλα πολλά και πανέμορφα πράγματα και θέματα για όποιον πεινά να χορτάσει την περδικούλα του.

Καλό χειμώνα, λοιπόν, με όλο και περισσότερη πνευματική τροφή-κορδιάλε για όλους μας εντός της θαλπωρής της Στέγης. (Σημείωση: η σωματική τροφή ακολουθεί εκτός, σε άλλες εξίσου ενδιαφέρουσες συναντήσεις). Όρεξη και υγεία να ’χομε μόνο για ν’ αντιστεκόμαστε όσο περισσότερο μπορούμε στη ζοφερότητα της χυδαιότητας, της κακογουστιάς, της ηθικής εξαθλίωσης, της πολιτικής, ανερυθρίαστης πλέον, υποκρισίας σχεδόν από το σύνολο των πολιτικών αντιπροσώπων μας τρομάρα τους!), της έλλειψης οποιασδήποτε στοιχειώδους ποιότητας που βιώνομε τα τελευταία χρόνια και της οικονομικής κρίσης (ίσως η τελευταία να είναι η πλέον υποφερτή, η ήσσων συμφορά μπροστά στις υπόλοιπες που απαριθμούνται εδώ…).

Παρακαλούμε να ενημερώνεστε ανελλιπώς (από τον πίνακα των ανακοινώσεών μας στην είσοδο της «Στέγης», από το τηλέφωνό μας (22890-22646 / Δευτ.-Τετ.-Παρασκ. 17.30΄-20.30΄) ή από το διαδίκτυο (paramilita.blogspot.com) για το πρόγραμμα των εκδηλώσεών μας.

Καλή αντάμωση, λοιπόν, στις καθιερωμένες πλέον αποσπερίδες, φίλοι μας!

 

Αφήστε το σχόλιο σας

Πατήστε εδώ για να αφήσετε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ο Καιρός στη Μύκονο